XML feed – soubor, bez kterého se v e-commerce neobejdete

Často se setkávám s tím, že klient chce být viděn na Heurece, Google nákupech či jiných srovnávacích platformách. Společně však většinou narazíme na jeden problém - jak získat tzn. XML feed jeho e-shopu.

0
Reklama
 

Často se setkávám s tím, že klient chce být viděn na Heurece, Google nákupech či jiných srovnávacích platformách. Společně však většinou narazíme na jeden problém – jak získat tzn. XML feed jeho e-shopu.

Co je XML feed?

Jde o datový soubor s kompletními informacemi o Vašem zboží. Lze si to představit jako datovou tabulku, kde jsou o každém zboží informace jako název (ID), popis, cena, datum dodání, kategorie, kam zboží patří a mnohé další. Zároveň tento datový soubor dokáže získat obrázky Vašich produktů.  Samozřejmě z technického hlediska se jedná spíše o kód, který odkazuje na různé URL Vašeho e-shopu.


Marketingová agentura či freelancer tedy nemá žádnou možnost, jak feed získat či ho upravit.


K čemu slouží XML feed?

Tento soubor je nezbytný, pokud chcete Vámi inzerované zboží pustit dále do světa pomocí různých srovnávačů a externích e-shopů. Jedná se o Heureku, Zboží.cz, Google nákupy, Facebook atd. Tento soubor po Vás nejspíš budou požadovat online agentury, aby mohly spustit kampaně na Google nákupech.

Technické komplikace

Bohužel nic není ideální a bezproblémové. Setkávám se dnes a denně s dvěma velkými překážkami.

  • každý srovnávač požaduje jiný formát – je tedy nutné provést potřebné úpravy pro každou platformu zvlášť
  • XML feed se získává z webu – to znamená, že jediný způsob, jak získat požadovaný feed, je být schopný sám si ho vytvořit, nebo požádat správce webu, aby ho vytvořil. Často bývá tento proces velice zdlouhavý a výsledkem je ukončení i skvěle naplánované spolupráce. Dále se může stát, že feed bude obsahovat chyby, což ho činí nepoužitelným.

Řešení těchto komplikací je ale jednoduché. Lze využívat e-shopové řešení od provozovatelů e-shopů, jako jsou Shoptet, Oxishop atd. Tito poskytovatelé mají ve svých platformách automaticky vestavěné generátory XML feedů. A pokud internetový obchod provozujete na WordPressu, tak lze pomocí několika pluginů napojených na Woocommerce získat i feedy pro česká specifika, jako je Heureka.

A marketingová agentura či freelancer tedy nemá žádnou možnost, jak feed získat či ho upravit na “dálku” bez přístupu do adminského prostředí webu. Proto by stav feedu měl být jedno z nejdůležitějších témat při prvním kontaktu marketingového specialisty s majitelem e-shopu.

Samozřejmě jsem se i já setkal s tím, že mi nabídli přístup do webu abych z něj  feed získal, ale vždy jsem odmítl. Důvod je jednoduchý, i kdyby se mi to povedlo, může se s webem během mojí práce cokoliv stát. Přestože by to nebyla má vina, klient si to rozhodně myslet nebude, a vznikly by z toho zbytečné problémy.

XML feed je krmivo pro každý srovnávač. Ale cenové srovnávače jsou velice vybíravé a chtějí vždy konkrétní soubor – mrkev.

Přeji mnoho štěstí při získávání feedu.

Zdroje:

[1] XML feed [online]. [cit. 2018-12-13]. Dostupné z: https://www.mergado.cz/tema/xml-feed

[2] Pecifikace-xml-pro-obchody [online]. [cit. 2018-12-13]. Dostupné z: https://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/specifikace-xml-pro-obchody/specifikace-xml-feedu/

[3]XML feed [online]. [cit. 2018-12-13]. Dostupné z: https://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/

Bc. Ondřej Vodehnal
Author: Bc. Ondřej Vodehnal "Vodouch"

Šéfredaktor FILIPES NEWS a spoluzakladatel FILIPES MEDIA. Ondřej dlouhodobě podniká jako freelancer v obchodu a marketingu.

Reklama

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here