Reklama

S dovolením v úvodu Ti budu tykat, kolego. Těší mě, že se vůbec zajímáš o psaní textů na web. V dnešní době se jedná o skutečné “vystoupení z komfortní zóny”. Dále Tě poprosím, aby sis nachytal papír (či dokument ve wordu) a psal si poznámky. Případné dotazy k textu můžeš zpracovat do komentáře, ale až po přečtení.

Jsi připraven? Tak jdem na to!

Prvně si musíme uvědomit, jak se chová čtenář blogu či jiného internetového média v dnešní uspěchané době. V první fázi ho musí článek nějak zaujmout. Jedná se především o kombinaci nadpisu a obrázku. Dále, když vstoupí na stránku s textem, prvně v rychlosti “prolítne” nadpisy, obrázky a zvýrazněné části. Tím zjistí, zda-li ho obsah daného článku vůbec zajímá či zda by získal požadované informace. Pokud nabude pocit užitečnosti, máme z velké části vyhráno. Teprve pak následuje samotné čtení Tvého textu. Často vzniká vztah čtenáře k autorovi či dokonce budování fanouškovské základny. Interakce mezi čtenářem a autorem se pozná podle komentářů, sdílení atd.

1. O čem mám sakra psát blog, aby to vůbec někdo četl?!

Ujasnění tématu a cíle Tvého psaní je naprostý základ… Článek by měl pomoci čtenáři odpovědět na otázky, případně uspokojit jeho touhu po poznání v dané oblasti. Ze stejného důvodu nejspíše čteš tento článek. 🙂 Každého, kdo chce psát blog, zajímá, jak na to!

Věřím, že každý z nás má nějaký koníček nebo životní zkušenosti, o kterých si uživatel internetu rád přečte více. Ať už jde o vědu, cestování, historii či vaření. A právě o podobné znalosti a zkušenosti by ses měl podělit!

Pokud máš nápad na téma, přejdeme k tomu, co každý z nás čte jako první. Ano, bavíme se o nadpisu. Ten leckdy stačí, aby čtenář “pochopil”, o čem celý článek bude. Správné příklady nadpisů si ukážeme na několika příkladech. Osvědčilo se používat tyto techniky. Lze je libovolně kombinovat a volit dle vážnosti textu.

  • Jasné rozhřešení situace či aktuálního tématu
    • Takhle dělám online marketing × Online marketing LIDSKY a EFEKTIVNĚ
    • Proč studuji termonukleární fúzi × Termonukleární fúze očima studenta FJFI
  • Tipy jak na to
    • Moje zkušenosti s balením holek × 7 zaručených rad, jak sbalit holku
    • Nejkrásnější místa ve Francii × 8 míst ve Francii, které musíte navštívit
  • Provokativní otázka
    • Většina mužů neumí používat deodorant × Jak na zapáchajícího kolegu v práci bez narušení vztahů?
    • Mimozemšťani jsou nesmysl × Proč stále mnoho lidí věří v UFO?

Pamatuj; název článku je něco, co shrne celý text. Snaž se neutíkat během psaní článku od tématu. Raději si myšlenky, které tě během psaní napadnou, piš bokem. Pak je můžeš využít v jiném článku, na který se můžeš odkázat.

2. Struktura článku a utřídění myšlenek

Nejlépe Ti ve psaní pomůže, když si k tématu sepíšeš nadpisy jednotlivých odstavců. Ale pamatuj… Pozornost čtenáře se zaměřuje na úvod článku a s řádky postupně klesá. Proto bys měl text rozdělit do těchto čtyř kategorií:

  1. Úvodní text – Jedná se o část, která je hned pod nadpisem. Její cílem je zaujmout a povzbudit ke čtení zbytku článku. Zde ve zkratce uveď, o čem článek pojednává.
  2. Informační část – Po úvodním textu by měly následovat odstavce, které obsahují klíčové informace a pointu. V téhle části se čtenář rozhodne, jestli bude ve čtení pokračovat. Proto by zde měl naleznout 80% – 90% podstatných informací. Dobré je naznačit, že rozuzlení přijde na konci.
  3. Vlastní názor a doplňující informace – Pokud chcete přidat svůj osobní názor či postřeh, přidejte ho až téměř na konci . Důvod je prostý. Čtenář, který se dočte až do této části, už zná fakta a pravděpodobně už má vytvořený pohled na věc. Díky tvému názoru se nad věcí ještě jednou zamyslí. Kdybys dal své osobní názory a preference na začátek, tak můžeš část čtenářů odradit, i když ve zbytku textu jsou objektivní informace.
  4. Závěr – Tato část může být velice krátká. Pokud se jedná o faktický text (historie, věda, atd.), je vhodné zde vložit odkaz na podobné téma (ideálně Tvůj článek) či upozornit na nezodpovězené otázky či rizika daného tématu. Pokud se jedná spíše o názorový text, tak shrnout svůj postoj a položit dotaz na čtenáře. Můžeš přidat odkaz na další článek.

3. Vše je připraveno k samotnému psaní!

Nemusíš dodržovat všechna pravidla, ale prosím, snaž se dodržet následující prosbu: “Píši vždy autenticky, texty nevykrádám, a pokud čerpám z cizích zdrojů, píši svými slovy!” Dodržování tohoto lema je základ dobrého a úspěšného autora. Pouze doplním, že autoři Filipesnews budou při opakovaném nedodržování vyloučeni z komunity. Má to hned několik důvodů… Za prvéje nemorální ukrást text a vydávat ho za svůj. Za druhé – můžeš se vykrádáním textů dostat do nepříjemné situace z právního hlediska, a s tím i web, kde publikuješ. A za třetí – a to je dle mého názoru největší problém – internetové vyhledávače rozpoznají plagiát. Když Google najde plagiát, tak originální text zvýhodní v organickém vyhledávání a plagiát posune na pozice úrovně propadliště dějin. Ba dokonce může penalizovat celý server, kde je plagiát, a tím vážně poškodit práci ostatních autorů na serveru. Takže bacha na to! Pokud k tomu budeš mít jakýkoliv dotaz, napiš mi a zkusíme to vyřešit.

Dále bys měl v článku využívat alespoň z části “kličková slova” týkající se tématu. Ideálně 5 až 10 slov, které dosadíš do nadpisů a textů. Důvod je prostý. Zvýšíš šanci návštěvy na svém článku a pomůžeš vyhledávačům Tvůj článek najít. Ale prosím Tě, vyhni se textu z čistě klíčových slov. Pořád mají vyhledávací roboti raději autentický název. Například pokud budeš psát o válce, používej slovo “kulomet” místo “kulas”, “tank” místo “tančík”, atd. 🙂

Potom, co budeš mít “alfa verzi” textu napsanou, osobně doporučuji článek den odležet. Po dni se na něj podívej a zeptej se sám sebe, zda-li s obsahem souhlasíš. Díky odstupu navíc odhalíš spoustu chyb. Pokud si s pravopisem na 100% nevěříš, tak text ukaž nějakému “grammanazi” ve tvém okolí. Ideálně někomu, kdo je ztotožněn s myšlenkou článku. 🙂

4. Text není vše… obohať ho o obrázky či videa a získej úspěch!

Skvěle napsaný text není vše. Důležité je Tvé dílo doplnit o fotky, videa či GIFy. Tím spíše udržíš pozornost čtenáře.

Ale pamatuj… K použití vizuálního doplňku bys měl mít vždy vhodná práva. A kde obrázky či videa získat? Je tu v zásadě několik cest:

Jak na fotky?

a) Tvé fotografie či kresby – asi není co doplňovat. V tomto případě si hlídej, aby Tě nikdo nevykradl. Doporučuji doplnit o svůj vodotisk.
b) Fotografie z fotobank – doporučuji Pixabay, Pexels nebo Lifeofpix
c) Fotky z Google – ale pouze s příslušnými právy
→ obrázky Google → Nástroje → Filtrování: povoleno k opětovnému využití

Jak získat obrázky z google

d) Různé generátory obrázků – například Meme generátor či GIPHY

Zdroje obrazku na interentu - meme generator
Meme je jedna z možností, jak zaujmout čtenářovu pozornost.

e) Fotky z Facebooku, mediální domů, atd. – poslední možný zdroj. Pod fotku vždy vložit odkaz na originál a nezapomenout na citace, viz. níže.

Jak na video?

a) Máš svoje video – skvělá práce! Nahraj ho na svůj kanál – anebo ještě lépe na náš kanál FILIPES TV. Důvod je prostý. Na svým kanálu nejspíše nedosáhneš na podmínky YT k monetizaci (aby ve videu byla placená reklama). Společně toho dosáhneme mnohem lépe.
b) Cizí video – záleží, zda za svou tvorbu dostáváš zaplaceno, a jak se to podá. Pokud uděláš článek, kde je pouze odkaz na video, a napíšeš v jedné větě, o čem ve videu jde, tak je požár na střeše. To je vykrádání obsahu! Ale naopak, pokud napíšeš dlouhý článek, do kterého vložíš odkaz na video s pochvalným textem, viz. níže pod videem, tak by mělo být vše v pořádku.

Více k tématu v tomto videu. Filipa si strašně vážím, je to velice schopný autor. Uděláte mi radost, když ho podpoříte sledováním. Děkuji za super nápady.

5. Zdroje a citace je základ fér psaní!

Téměř na závěr je čas ocitovat všechny zdroje, které si k tvorbě využil. Lepší je citacemi nešetřit, než na nějakou zapomenout.
Osobně doporučuji využívat nástroj CITACE.COM.
V tomto nástroji vytvoříš citaci, a dáš ji na konec článku jako “Zdroje”.

Ukázka citace:
12 důvodů, proč byste měli začít psát blog. MioWeb [online]. [cit. 2019-04-20]. Dostupné z: https://www.mioweb.cz/12-duvodu-proc-byste-meli-zacit-psat-blog/

6. Vše je hotovo. Teď zkontrolovat a naplánovat!

Je čas na předposlední krok. Pokud si to dotáhl až sem, tak klobouček.
Nyní máš před sebou beta verzi článku. Již s obrázky, text prošel korekturou, a je čas Tvé dílo vypustit do světa. Dobře si naplánuj čas zveřejnění Tvého článku. Ideálně v době, kdy je největší návštěvnost na webu či kdy je nejvíce uživatelů online na místech, kam své dílo budeš sdílet. O tom více v poslední kapitole.
Na Filipesnews máme tuhle část lehce jinou, v krátkosti to shrnu. Po dopsání článku dáš odeslat ke schválení. Následovně redaktor – třeba já – koukne, zda-li je článek OK (morálně, pravopisně, vizuálně) a případně se doplní odkazy na další články na webu a affilate odkazy. Pak je článek poslán k opětovnému schválení autora. Nakonec společně naplánujeme čas zveřejnění. Tím zaručujeme autorovi kvalitu výstupu a koordinaci postprodukce.

7. Zveřejnění, nalákání lidí na článek a další postprodukce

Bez nadsázky se jedná o druhý nejdůležitější bod. Je velká škoda, když napíšeš super článek, ale nikdo o něj ani nezavadí, jelikož nemá možnost se k němu dostat. Proto se ihned po zveřejnění musí udělat kvalitní a chytře vymyšlená postprodukce celého Tvého díla. Prvních 24 hodin od zveřejnění je nejdůležitějších. Rozhodnou o úspěchu Tvého snažení. Proto je do této části potřeba vložit poměrně dost úsilí a energie. Autorům na Filipesnews s postprodukcí pomáháme, ale i tak bude potřeba vaše zapříčinění, aby byla propagace úspěšná.

Pojďme si v několika krocích shrnout, jak na to za pomoci sociálních sítí.

Jak na postprodukci Tvého článku na sociálních sitích!

1 – Propagace na osobním či firemním profilu (či kombinace)
Zasdílet na svém profilu napadne určitě každého. Ale nestačí pouze vzít URL textu, dát ho na zeď a napsat k tomu: “To si myslím o recyklaci”. To moc lidí zajímat nebude. Proto se to musí udělat chytře! Osvědčil se následujíc postup: Prvně najdi hezkou fotku/obrázek k tématu. Klidně může být z článku. Tuhle fotku nahraj na Facebook. K fotce dodej velice osobitý text, například: ” Již dlouhodobě mě štve, jak plýtváme se surovinami. Společně si kopeme hrob. Napadlo mě několik jednoduchých řešení, jak to napravit! Více v mém článku – ODKAZ (ideálně přes bitly.com – je krátký a umí statistiku prokliků). A s takhle vytvořeným příspěvkem začni pracovat. Dále pokud máš svoji osobní/firemní stránku na Facebooku, doporučuji podpořit příspěvek pár korunami s cílem “na fanoušky stránky”. Facebook má raději, když mu dáš pár korun (třeba jednorázově 50kč) a on Tě odmění, že se Tvůj příspěvek zobrazí více než cca 10% Tvých sledujících.
2 – Sdílení ve skupinách s podobným zájmem
Výše vytvořený článek zasdílej do Facebookových skupin, kde bude o Tvé téma zájem. Ale pozor, může se jednat o dvojsečnou metodu! Je velice pravděpodobné, že se najde ve skupině člen, který rozumí (a nebo si to myslí) tématu více, než Ty! Což může mít za následek “hate” Tvého díla. Takže opatrně. Proto vždy doplnit o jiný popisek než na osobním profilu a minimálně k prvním příspěvkům dodat do popisu: “Jedná se o můj první článek, prosím o Váš názor. Moc mi to pomůže.”
Tato metoda je tedy riskantní, ale může Ti přinést mnoho sdílení a potenciální rychlý nárůst čtenářů.
3 – Využívání daily story na INSTG a FB
Tato metoda je nejvíce sofistikovaná a komplikovaná. Opět vytvoříte tzn. stories příspěvek. Ale do této formy nelze vkládat odkazy na Tvé dílo. Na druhou stranu tato forma sdílení má obrovský dosah – téměř 100% u všech Tvých sledujících, kteří “frčí” na projíždění stories. Zde se fantazie neklade, ale k obrázku či jiné kreativitě bys měl vložit větu “Celý článek na mém Facebokovém profilu”.

Využití stories
Ukázka využití stories

K postprodukci ještě nekolik věcí. Tvé dílo lze šířit také emailingem, ale bacha GDPR! Dále pomocí chatbota. Těmto tématům se budu věnovat v dalších článcích.

Teorii máš, teď praxe!

Na závěr Ti chci poděkovat. Poděkovat za To, že máš odvahu tvořit a své znalosti a názory ventilovat jinde než ve škole či v hospodě. Ber tento článek jako základní návod. Návod, který budu průběžně aktualizovat a vylepšovat. Dále Ti, pokud budeš autorem na Filipes media, rád pomohu s Tvojí tvorbou a hlavně postprodukcí.

Ale to je maximum, co pro Tebe můžu udělat. Teď je to na Tobě.

Děkuji Ti za každý názor k článku a těším se na Tvé zkušenosti se psaním. Zajímá mě, zda pro tebe byl článek přínosem, co případně doplnit nebo s čím nesouhlasíš.

Bc. Ondřej Vodehnal
Šéfredaktor, CTO a spolumajitel FILIPES MEDIA s.r.o.

Zdroje

12 důvodů, proč byste měli začít psát blog. MioWeb [online]. [cit. 2019-04-20]. Dostupné z: https://www.mioweb.cz/12-duvodu-proc-byste-meli-zacit-psat-blog/

Proč a jak psát blog, který budou lidé opravdu číst. VimVíc [online]. [cit. 2019-04-20]. Dostupné z: https://www.vimvic.cz/clanek/proc-a-jak-psat-blog-ktery-budou-lide-opravdu-cist

POLESNÝ, David. 10 tipů, jak vytvořit úspěšný blog. Zive.cz [online]. [cit. 2019-04-20]. Dostupné z: https://www.zive.cz/clanky/10-tipu-jak-vytvorit-uspesny-blog/sc-3-a-149044/default.aspx#part=1

HENRY, Ducan. Příručka marketéra: 7 tipů, jak psát úspěšný firemní blog. Tyinternety [online]. [cit. 2019-04-20]. Dostupné z: https://tyinternety.cz/prirucka-marketera/prirucka-marketera-7-tipu-jak-psat-uspesny-firemni-blog/

Bc. Ondřej Vodehnal
Author: Bc. Ondřej Vodehnal "Vodouch"

Šéfredaktor FILIPES NEWS a spoluzakladatel FILIPES MEDIA. Ondřej dlouhodobě podniká jako freelancer v obchodu a marketingu.

Reklama

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here